Zakiełkuj na wiosnę!

0

Kiełki są bardzo proste w uprawie, niesamowicie zdrowe, świetnie pasują do kanapek, sałatek, dań kuchni azjatyckiej, a nawet zup typu krem. Wystarczy kiełkownica i podlewanie dwa razy dziennie. Różnica między gotowymi kiełkami ze sklepu, a własną, ekologiczną uprawą jest bardzo duża, sprawdziłam! Są zdecydowanie smaczniejsze, inaczej wyglądają i co najistotniejsze macie gwarancję pełnych wartości odżywczych.

Urządzenie do uprawianie kiełków, tzw. kiełkownicę można kupić w sklepach internetowych, ze zdrową żywnością, a nawet marketach budowlanych. Dostępne są przeróżne rodzaje, rowkowe, ceramiczne, automatyczne, słoikowe. Niektóre rodzaje drobnych nasion (lucerna, brokuł, rzodkiewka, rzeżucha) można uprawiać tradycyjnie, w naczyniu wyłożonym ligniną lub watą, większe nasiona po namoczeniu uprawia się też na sitku lub w specjalnym lnianym woreczku.

Metoda kiełkownicy rowkowej jest chyba najłatwiejsza i najwygodniejsza. Takiej właśnie używam chociaż rzadko sadzę 3 tacki. Kiełki można trzymać w lodówce do kilku dni ale są najsmaczniejsze i zachowują wszystkie swoje wartości do 3 dni od zdjęcia z tacki. Jeśli zdecydujecie się na kiełkownicę rowkową to polecam po podlaniu rozstawiać tacki aby kiełki miały lepszą cyrkulację powietrza i więcej światła (ale nie za dużo, nie powinny stać na słońcu).

Nasiona podlewamy dwa razy dziennie letnią, przegotowaną wodą (lub przefiltrowaną), w kiełkownicy rowkowej woda sama spłynie przez otwory jeśli nalejecie odpowiednią ilośc. Wodę z kiełków możecie podać kwiatkom doniczkowym, będą bardzo zadowolone. Duże nasiona typu soja czy soczewica dobrze jest namoczyć przez kilka godzin, drobne nie wymagają namaczania. Wrzucam je na kiełkownicę i podlewam regularnie, po kilku dniach są gotowe (w zależności od rośliny 4-6 dni). Jeśli macie dzieci to uprawa kiełków będzie dla nich świetną nauka i zabawą. Sama uwielbiam przyglądać się jakie robią postępy z dnia na dzień :)

Kiełki to istna kopalnia odżywczych składników. Nieocenione źródło witamin, białka, kwasów tłuszczowych omega-3, błonnika, mikroelementów i soli mineralnych. Kiełki lucerny są np. szczególnie bogate w żelazo, cenne fitoestrogeny, witaminy A, E i z grupy B, brokuła w sulforafany o właściwościach przeciwnowotworowych, białko, koenzym Q10, kwasy tłuszczowe omega-3 i substancje antybakteryjne, kiełki rzodkiewki zawierają dużo witaminy C, potasu, magnezu, jodu i siarki.

Polecam kupić ekologiczne nasiona, przetestowałam moje ukochane kiełki z rzodkiewki i brokuła i różnica jest ogromna! Bardzo szybko rosną, są większe, mają znacznie lepszy smak, np. rzodkiewka jest tak ostra jak powinna być rzodkiewka. Nasiona ze sklepów ogrodniczych do hodowli gruntowej nie nadają się do domowej uprawy. Zwróćcie uwagę na opis na opakowaniu, powinno być wyraźnie napisane nasiona na kiełki/nasiona do kiełkowania. Sporo ciekawych informacji na temat kiełków i ich uprawy znajdziecie na stronie kielki.info.

_PTR8002

Ekologiczne kiełki rzodkiewki

_PTR8005

Kiełki lucerny po 3 dniach

Lucerna i rzodkiewka

Lucerna i rzodkiewka

_PTR8017

Kanapka z moim ukochanym wędzonym tofu, pomidorami, papryką, czerwona cebulą i kiełkami

_PTR8022

Jedna z kilku wersji „greckiej” sałatki z kiełkami

 

Autorka

Ania

Ania, niepoprawna marzycielka i niestrudzona tropicielka rzeczy ładnych, prawdziwych, z duszą. Podróżuje (we dwoje), fotografuje, śmiga na dwóch kółkach, gotuje curry na 1000 sposobów. Trochę pisze, ale przede wszystkim kocha czytać książki.

A to czytałaś?

_PTR1157

Nie takie tofu straszne jak myślicie!

Szkoda, że tofu pieszczotliwie nazwane przeze mnie fufu w Polsce kojarzy się nie najlepiej. Głównie ze średniej jakości knajpami azjatyckimi tzw „chińczykami” gdzie najczęściej smakuje ...